donderdag 18 oktober 2012

Babyseizoen!

Barn met Ellie, Christoph, Marion en Charlotte
Het is alweer even geleden dat ik nog een update gaf van wat er zo allemaal in Lajuma gaande is momenteel. Bij deze zetten we dat recht.

di 16/10 - Toen ik terugkwam van vakantie bleek ik nog de enige te zijn die in het Bush camp verbleef. Aangezien alleen toch maar alleen is en ik na een hele dag bij de apen wel wat menselijk gezelschap op prijs kan stellen, nam ik met pijn in het hart afscheid van het Bush camp en vervoegde onder de noemer 'hoe meer zielen, hoe meer vreugd' de rest van de bende in de Barn. Net iets meer luxe, net iets minder charme, maar wel gezellig.

Ook Ellie en Christoph kwamen toe tijdens onze vakantie. Zij zullen voortaan de apen volgen. Aangezien het hun eerste veldwerk is, leer ik ze hoe de apen te volgen, hoe welk gedrag te scoren en hoe ze de slaapbomen moeten beschrijven.
GG's baby
De eerste dag dat we samen naar de apen gingen, kozen de Samango's de lastigste route uit die ze maar konden kiezen: een hele toer door het acaciabos, daarna klimmen over de rotsen in het mistbeltforest en vervolgens op handen en knieën door de klimplantenwildernis. Geen wonder dat ze er snel aan gingen twijfelen of ze wel van het juiste hout gesneden waren om deze job te doen. Het vergt tenslotte wel enig doorzettingsvermogen en een flink pak motivatie. Ik liet hen dan in de namiddag maar even rustig bijkomen terwijl ik bij de apen bleef. Ondertussen kon ik nog even genieten van de stilte van het bos en het gezelschap van mijn harige vriendjes. Het werd alleen maar leuker als GG passeerde met haar nieuwe baby. Wat een schatje! Tegen valavond vervoegden Christoph en Ellie ons opnieuw. Intussen waren ze al wat bekomen van hun eerste kennismaking met de Samango's en weer klaar om er het beste van te maken. De Samango's trokken naar hun slaapbomen en  wij leidden onze vermoeide ledematen terug naar de Barn.

woe 17/10 -  Om vier uur opgestaan om de apen te ontmoeten op hun slaapplaats, toen plots een gigantisch onweer losbarstte. De regen viel met bakken uit de lucht en hemel werd verlicht door de ene bliksemschicht na de andere. Aangezien er geen doorkomen aan was, besloten we even te wachten tot het onweer zou overtrekken. Ondertussen stroomde de regen binnen in onze kamers en werden potten en pannen uit de keuken aangesleept om het water op te vangen. Ik probeerde mijn bed droog te houden door het tussen de lekken in te manoeuvreren  Ondertussen was ook Mona al op pad om haar bed regenvrij te houden. Ook dit is Afrika :-) Het duurde tot 8u eer we eindelijk weer naar buiten konden. Gelukkig bleken de Samango's niet al te veel last te hebben ondervonden van het onweer en zagen ze er nog relatief droog uit. De natte nacht toverde ook een hoop vliegende termieten tevoorschijn, waar de apen dol op bleken. Zowel de bavianen als de Samango's plukten de ene na de andere termiet uit de lucht om de dag te beginnen met een proteïnenrijk ontbijt. Helaas betekende dat ook dat de apen zich nogal sterk verspreidden en snel voortbewogen. Opnieuw een helse klus voor Ellie en Christoph om ze te volgen...Net toen ik dacht dat het niet meer erger kon worden, kwam ook de mist nog opzetten. Niet veel later geraakten we het spoor dan ook bijster. Ik gaf hen nog enkele aanwijzingen om ze terug te vinden, wat ook bijna lukte (we vonden er eentje, maar die was ook de rest van de groep kwijt :-)), maar tevergeefs... Wanneer we in de Barn aankwamen, waren Pete's bavianen net daar. Ook daar zijn enkele nieuwe baby's geboren. Genieten! :-)

Sam en Brittany aan het lassen
do 18/10 - Vandaag komt Sam ons oppikken om de Luipaardvallen weer in operationeel te maken. Charlotte, Marion, Christoph en ik gaan mee om te helpen. Terwijl Charlotte de eerste koefoetus aan stukken snijdt om als lokaas te dienen, zoeken Christoph en Marion takken bij elkaar om rond de val te plaatsen. Sam zet de val weer terug op zijn plaats en ik verwerk de aangesleepte takken tot een takkenwal. Een vlotte samenwerking, al lijken sommigen nogal sterk in hun rol op te gaan. Vijf uur later zijn alle vallen operationeel en voorzien van lokaas. Maandag kunnen we weer aan het vangen gaan! En niet alleen Luipaarden, maar ook Groene meerkatten en bavianen. Brittany en Sam zijn momenteel nog druk in de weer  met het in elkaar knutselen en lassen van de bavianenvallen.  't Beloven dus nog drukke weken te worden!

Charlotte, Christoph en Marion verzamelen takken en gaan nogal in hun werk op :-) 

Marion maakt het lokaas klaar


Geen opmerkingen:

Een reactie posten