zaterdag 7 juli 2012

Predatoren en primaten? Toen al?


Maar er moet gewerkt worden, dus handen uit de mouwen, notitieboekje in de aanslag.  Het onderzoeksproject dat ik opzette in samenwerking met het Deutsches Primaten Zentrum in Göttingen en de Universiteit van Utrecht focuste op de invloed van predatierisico op het cathemerale activiteitspatroon van de lemuren. Tja, het beestje moet een naam hebben. Toen duidelijk al in de ban van primaten en predatoren :-)

Mijn dagen begonnen nog voor zonsopgang (5u30). Snel ontbijten: een klein stukje frans brood met wat lokaal gewonnen honing (incl. mieren) en een banaan. Dan gauw 2 km wandelen naar het bos waar een van de vijf groepen lemuren de ganse ochtend mijn volledige aandacht zou krijgen. Antenne de lucht in en hop, zoeken maar, naar de biepbiep die dat ene gezenderde beest aanwijst. En voila, daar waren ze dan. Soms met z'n zevenen, soms met z'n dertienen of er iets tussenin. Een beetje dom zitten rondkijken in een boom, wat fruit eten, wat rusten, een beetje wandelen en tegen de middag werd het alweer tijd voor een middagdutje. Ziezo de ochtend van de bruine lemuren zit er weer op.

's Middags terug naar het kamp. Intussen klom de temperatuur boven de 35 à 40°C. Nooit zoveel liter bij elkaar gezweet. Gefundenes fressen voor de kleine zweetbijtjes! Ik ben nog nooit in mijn leven zo populair geweest. Van zodra er een klein druppeltje zweet durft verschijnen zijn ze daar. Met z'n tientallen. En allemaal willen ze zo dichtbij mogelijk geraken. All resistance is futile! Wennen maar...:-)

Majebati
Gauw eten, wat verfrissen, in de hangmat luieren en een frisse 75cl Three horses beer opentrekken.  Aaaah, het leven kan toch zalig zijn! Nog een beetje luisteren naar Majebati, onze Malagese veldassistenten die bulken van het muzikale talent, wat kletsen met de andere onderzoekers en de dag zit erop.


De volgende maanden zou ik zo afwisselend van 6-12u, van 12-18u of van 18u-24u verschillende groepen lemuren observeren. Wist ik veel dat ik tot over mijn oren verliefd zou worden op de dieren, het bos, de geluiden, de mensen en de Afrikaanse 'moramora' way of life...


De volledige Kirindycrew

Geen opmerkingen:

Een reactie posten